"معلی گرافی"؛ نمایش نقاشیخط های نوشین رعیت

گالری نقش جهان از روز جمعه 4 اسفند ماه میزبان آثار نقشیخط معلی گرافی "نوشین رعیت" به کیوریتوری آهنگ میرمنگره شده است.


نوشین رعیت هنرمند این مجموعه در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در خلق آثار این مجموعه تحت تاثیر تفکرات شخص یا مکتب به خصوصی بوده اید؟ توضیح داد: آثار این نمایشگاه به علت قدرت و صلابت خط معلی که توسط استاد حمید عجمی ابداع شده و سپس به وسیله ی شاگردان ایشان مانند استاد ابراهیمی ادامه داده شده، خلق شده است. قواعد و اصول خوشنویسی سنتی در این خط که توسط یک ایرانی آفریده شده است برای من از همان ابتدا جذاب بوده و اولین بارقه های خلق آثار با استفاده از این خط در ذهن من از همان ابتدا شکل گرفت. استاد عجمی شاگردان بسیاری تربیت کرده اند که از مفاخر خوشنویسی سنتی هستند و شیوه ی نوشتن آنها به روش سنتی است. من در خلق آثارم سعی کرده ام تا با روشی متفاوت در استفاده از متریال روحی تازه به کالبد سنتی این شاخه از هنر دمیده و اثر بخشی آن را دو چندان نمایم. آثار این نمایشگاه در همین سبک و سیاق به نام نیوگراف‌معلی توسط اینجانب ابداع و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

این هنرمند آغاز سفر هنری خود را چنین عنوان کرد: من از نوجوانی به خط و خوشنویسی علاقه ی زیادی داشتم و به این علت مجموعه ای از آثار فاخر خوشنویسی را جمع آوری کرده‌ام. این علاقه در آموختن خط معلی که داری عناصر زیبایی شناختی منحصر به فردی است بسیار مؤثر بوده است. من در محضر اساتید بزرگی آموزش دیده ام. همچنین اصول کار بر روی بوم را آموختم و و خط معلی را زینت بخش آن كردم. بعدها در خدمت استاد بزرگوار جناب آقای رضا سلیمی كه از مفاخر آینه كاری هستند هم تلمذ نمودم. در نهایت مجموعه‌ی این تجربیات باعث خلق آثار این نمایشگاه شده است.

وی در ادامه افزود: هنرمند تا پایان عمر خود به یافتن ادامه می‌دهد. اصولا بن مایه‌ی هنر بر این اساس استوار است که هر روز نوع جدیدی از زیبایی به خاطر تجربیات شخصی انسانها خلق میشود. جستجوی من نیز پایانی ندارد و هنوز در پی بهتر شدن و کشف تكنیك‌های مؤثرتری هستم. علاقه به استفاده از مواد و مصالح جدید در خلق آثارم و همچنین کار در شاخه ی هنر دکوراتیو به من مدد بسیاری رسانیده است و امید دارم که بی وقفه این راه همچنان ادامه داشته باشد. تا شقایق هست زندگی باید كرد.

کیوریتور این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین معیار انتخاب آثار را چنین توضیح داد: معیار و هدف اصلی جمع‌آوری این مجموعه، ارائه یک دیدگاه جامع و عمیق به موضوع خط معلی از طریق هنر میکس مدیا و نقاشی است. فضای ایجادشده در آثار این نمایشگاه بیانگر حضور پررنگ نقش‌مایه‌های نقاشی مدرن، استفاده از متریال‌های مرتبط و روح کلاسیک و سنتی خوشنویسی خط معلی است. در طی دهه‌های اخیر شاهد تغییر رویکرد در شاخه‌های مختلف هنری بوده‌ایم. هنرمند با استفاده از تلفیق المان‌های مختلف سعی در ایجاد محتوایی متفاوت با آنچه تاکنون شاهد آن بوده‌ایم نموده و با خلق آثاری متفاوت که گاها دارای روح و جان تلفیقی یا تعاملی با هنرها و حتی شاخه‌های مختلف علمی است، با ایجاد کنش و واکنش‌های متفاوتی درصدد رساندن پیام خود از طریق چارچوب بوم نقاشی است. ارسال این پیام که خود حاوی موضوعی مشخص در بطن پدیده‌های اجتماعی، فرهنگی، آیینی و غیره است، در قالب سنت‌گرایی در فرهنگ و هنر بومی ارائه‌شده تا بتواند با ارتباطی مؤثر با خوانشگر اثر لایه‌های هویتی تازه‌ای در ذهن او ایجاد نماید. در نمایشگاه پیش رو هنرمند با روش میکس مدیا و با استفاده از آیینه و برش‌هایی بر روی بوم در ارتباط با کلمات نوشته‌شده با خط معلی در آثار خود درصدد رساندن مفهومی متعالی در مخیله‌ی ذهن کنشگر مخاطب اثر است. آیینه انعکاسی است از هر آنچه بر او می‌تابد. بی‌هیچ آلایش و تغییری و استفاده از آن در آثار این نمایشگاه جان تازه‌ای به هویت آثار هنری هنرمند بخشیده است. چنانکه پیرامون اثر هنری، هرچه که باشد و در هرکجا در آیینه انعکاس پیداکرده و بخشی از اثر خواهد شد. همچنین اثر هنری نیز بخشی از محیط پیرامون خود خواهد شد. این تغییر در ماهیت اثر به‌صورت هنر تعاملی در این آثار نمود پیداکرده تا خوانشگر اثر، مفهومی نزدیک‌تر به آنچه با تجربیات خود به دست آورده احساس نماید.
آنچه مسلم است هنرمند در این نمایشگاه توانسته است با تلفیق مدرنیته و سنت از کلیشه‌های رایج در شاخه‌ی هنری نقاشی‌خط گذر کرده و با گامی فراتر راه را برای هنرمندان دیگر در این شاخه‌ی هنری هموارتر ساخته است. زمان طی شده برای جمع‌آوری و تکمیل آثار در این سبک از هنر برای هنرمند در این نمایشگاه در فرایندی به‌طور تقریبی حدود دوساله بوده است و هنرمند هویتی تازه، مشخص و منحصربه‌فرد برای قلم‌زدن در کار خود ایجاد نموده است.

وی در خصوص ویژگی های تکنیکی آثار این نمایشگاه بیان کرد: بخش بیشتری از این آثار ابعاد 50 در 70 و بزرگ‌تر است. استفاده از این ابعاد در وهله‌ی اول به علت خوانایی و نمایش درست خط معلی است که خط معلی در ابعاد کوچک و مخصوصاً زمانی که به‌صورت نوشتار درمی‌آید خوانایی خود را تا حدی از دست می‌دهد. بنابراین قطع‌های بزرگ می‌تواند به‌خوبی از عهده‌ی این امر بر آید و در مرتبه‌ی دوم به علت شیوه‌ی منحصربه‌فرد هنرمند در این آثار است.

آهنگ میرمنگره کیوریتور این مجموعه در ادامه افزود: سبک به‌کار رفته در آثار این نمایشگاه مخصوص خود هنرمند است و او این شیوه از خلق اثر هنری را به نام نیوگراف معلی پایه‌گذاری کرده است. در این شیوه آیینه در قسمت پشت اثر الصاق شده و تصاویر پیرامون اثر از لابلای فرم‌های برش خورده بر روی بوم و گاه از آیینه چسبانی‌های موجود بر روی آن خودنمایی می‌کنند. به‌طورکلی تکنیک استفاده‌شده در آثار این هنرمند میکس مدیا یا ترکیب مواد است.

این هنرمند در رابطه با عنوان نمایشگاه گفت: به‌طور معمول از خط معلی برای نوشتن تک کلمه یا چند کلمه استفاده می‌شود. این خط برای نوشتن جملات مناسب نیست اما هنرمند با استفاده از قانون سواد و بیاض خوشنویسی و تناسبات درست در میان کلمات سعی در رفع این مشکل نموده است. نام این نمایشگاه بر همین اساس شکل‌گرفته که به‌طورکلی نگاشتن خط معلی بر روی بوم نقاشی به‌صورت مجموعه‌ای از کلمات در آثار این هنرمند است.


علاقمندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند تا 10 اسفند همه روزه از ساعت 16 الی 19 به نشانی نیاوران، خیابان باهنر، خیابان همایونفر، کوچهسعدی، کوچه حافظ، خیابان محمودی 2، پلاک 9 مراجعه نمایند.

گفتنی است؛ گالری نقش جهان شنبه ها تعطیل است.

logo-samandehi